MC Cobra

Uit Mechelen Mapt, het vrije naslagwerk over Mechelen
Versie door CartoonistHenning (overleg | bijdragen) op 17 jul 2010 om 12:12 (Nieuwe pagina aangemaakt met ''''MC Cobra''' is een motoclub die in de jaren '70-'80 actief was. Ze hadden een vast eigen lokaal met bar en werkatelier, achter een autostalling in de [[Augustijnen...')
(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)
Naar navigatie springenNaar zoeken springen

MC Cobra is een motoclub die in de jaren '70-'80 actief was. Ze hadden een vast eigen lokaal met bar en werkatelier, achter een autostalling in de Augustijnenstraat te Mechelen en telden met aanhang en vrouwen zo'n 30 à 40 leden. De contacten met de Outlaws kon je respectvol en vriendschappelijk noemen.

Door activiteiten in het atelier, ronkten in het clublokaal vaak motoren en geuren "navenant" waren er heel normaal. Meest voorkomende motoren waren Yamaha, Suzuki en BMW, in een tijdperk dat de gewone motoren maar tot 750cc gingen, en de 900 en 1000 cc nog maar "pas geboren" waren.

De Cobra's deden samen trips en hieden meetings, waarvan de bekendste de destijdse Ronde van België: een 10-tal leden namen samen deel: 1000 km aan een stuk rijden, ook 's nachts.

Een aantal clubleden deed ook aan snelheidsraces (RD 350 e.a.) via de renstal Cobra. Meerdere daarvan maakten van de moto hun beroep, en allen hadden ze wel eens gewerkt bij het destijdse Safe Watt moto's (Cloetens) in de Mechelse binnenstad. Zo evolueerden twee leden, die samen Pits moto's oprichtten, eerst langs de Leuvensesteenweg in een bestaand pand, en later in een zijstraat iets verderop in een nieuwer gebouw met Honda, Suzuki en Yamaha, nu een bekende motozaak in Mechelen en omstreken. Ook Mimmo lanceerde zich uiteindelijk voltijds professioneel in de (Italiaanse) motoren, en kon worden gelinkt aan de Ducati motozaak aan de Antwerpsesteenweg.

De motoclub Cobra zelf ging stil ter ziele medio jaren 80, toen vele leden een gezin stichtten en de renstal er mee stopte (een bindmiddel voor de club). Van de toenmalige leden bezitten er nog heel wat een moto en enkelen nemen nog steeds regelmatig deel aan ritten en treffens.